zondag 28 februari 2010

Inspirerend: interview met Marlies Dekkers

Deel van een interview met Marlies Dekkers. Libelle nummer 8. Tekst: Denise Hoogland.
Niet eerder zo'n kostbaar interviewdagje gehad. Toegegeven: ik was ook erg toe aan nieuwe lingerie. Ik behoor duidelijk tot de grote groep Nederlandse vrouwen die jaarlijks gemiddeld 1,8 nieuwe bh's aanschaft. En dan kom ik meestal door een totaal gebrek aan tijd, niet veel verder dat de plaatselijke Hunkemöller. Maar daar sta je ineens in een winkel van Marlies Dekkers. Verleidelijke setjes in een luxueus decor met alleraardigste verkopers die  je bovendien volledig op je gemak stellen: "Er is niets mis met jouw maatje." Kijk, dat hoor ik graag. En dan mag het best een keer wat kosten.
"Vrouwen hebben het niet over een bh, maar over 'een Marlies'."
Marlies Dekkers is inmiddels een begrip in de wereld, met winkels in onder andere Bangkok, Parijs, Antwerpen, Keulen en Rotterdam. Vrouwen hebben het niet over een bh, maar over 'een Marlies'. En heb je eenmaal 'een Marlies', dan wil je er meer. Behoorlijk wat beroemdheden dragen haar creaties. Amerikaanse sterren als Britney Spears, Rihanna, Katy Perry en Lady Gaga. Ook prinses Máxima schijnt af en toe gesignaleerd te worden in een van de winkels van Marlies.

"Ik zie mezelf nog zitten op een kamertje met de Ikea-dozen vol voorraad opgestapeld tot aan het plafond."

Je hebt een aardig imperium opgebouwd. Had je dat kunnen denken toen je begon?
"Nooit. Ik zie mezelf nog zitten op een kamertje met de Ikea-dozen vol voorraad opgestapeld tot aan het plafond. Met een subsidie van 17.000 gulden begon ik nadat ik in 1991 cum laude was afgestudeerd aan de Sint Joost Academie voor Kunst en Vormgeving. Ik deed alles zelf. Van ontwerp tot distributie. Winkel na winkel liep ik af met mijn ontwerpen. Soms werd ik er gewoon uitgegooid. Na vijf jaar had ik een aantal medewerkers en ging ik naar Hong Kong. Heel spannend, en ook heel eenzaam. Maar ik was vastberaden en durfde te dromen. En inmiddels zijn er winkels in achttien landen. Natuurlijk ben ik trots op het feit dat ik mezelf nog steeds weet te verrassen. Opbouwen is één ding. Maar dat in stand weten te houden, is nog een hele klus. Dat is gewoon hard werken. Vooral nu, in deze economische crisis is mode risicovol."


Waarom koos je voor ondergoed, iets waar de Nederlandse vrouw nog altijd niet echt warm voor loopt?
"Ondermode is inderdaad geen gemakkelijk segment in de mode. Maar blijkbaar heb ik in een behoefte voorzien. Mijn grootste uitdaging was en is nog altijd dat vrouwen hun lichaam accepteren en durven laten zien. Juist op dat terrein is er nog heel wat te winnen.

Dat de Nederlandse vrouw nog geen twee bh's per jaar koopt, zie ik als een uitdaging. Zestien jaar geleden waren dat er trouwens nog maar 1,3. Ter vergelijking: in Frankrijk lag dat aantal toen al op 4,5 per jaar. Lingerie is dus wel degelijk steeds meer een beleving aan het worden. Ik denk wel dat ik daar een bijdrage aan heb geleverd. Met ondergoed maak je natuurlijk geen modestatement, niet zoals je dat doet met tassen of schoenen van bijvoorbeeld de grote modehuizen als Gucci of Vuitton. Toch heb ik een sterk merk neergezet. In Nederland en België is mijn merk inmiddels wel een begrip. Maar vraag de gemiddelde Nederlander een lingeriemerk te noemen en je hoort toch vaak Victoria's Secret. En dat is niet eens in Nederland te koop."

Wat zijn de belangrijkste lessen over jezelf geweest in de jaren dat je succes hebt?
"Ondernemen is ook vallen. Als je aan mijn uiterlijk zou kunnen zien hoe vaak ik gevallen ben, dan zou ik er nu uitzien alsof ik een ernstig auto-ongeluk heb gehad. Succes is nooit een aaneenschakeling van hoogtepunten, het gaat gepaard met diepe dalen. Maar ik wist daar al vrij snel mee om te gaan. Als kind heb ik al geleerd om door te zetten. Ik kom uit een arbeidersgezin en ben niet bang om te werken. Natuurlijk tegenslagen, kritiek en verlies zijn nooit leuk. En het is altijd moeilijk en verdrietig om afscheid te nemen van mensen met wie het zakelijk niet goed klikt. Toch heb ik dat regelmatig moeten doen. Juist door dat te doen, door de keuzes die ik heb gemaakt, sta ik  denk ik nog overeind. Is dat hardheid? Waarom? Een goede moeder is toch ook streng doch rechtvaardig? Ik vind dat je ook in het bedrijfsleven goed moederschap moet laten zien."

"Imitatie is voor mij op geen enkele manier een compliment. Het is alsof ze in je dagboek zitten te krassen."

De bandjes, het lijnenspel, de doorkijkjes... Ze vormen jouw handelsmerk. Maar ze worden inmiddels ook overal ongegeneerd gekopieerd.
"Daar word ik niet blij van nee. Imitatie is voor mij op geen enkele manier een compliment. Het is alsof ze in je dagboek zitten te krassen. Je moet weten dat we soms wel drie jaar met één enkel ontwerp bezig zijn. Passen, passen en nog eens passen. Een piepklein randje meer of minder maakt een ontwerp soms nét ordinair of goedkoop. Zo'n snelle replica doet meestal weinig goeds. Ik blijf daartegen ageren.  Er lopen nog verschillende rechtszaken."
Wat heb jij eigenlijk met zwart?
"In mijn beginjaren was zwart de enige kleur die ik me kon veroorloven. En kiezen voor zwart had misschien ook wel met bescheidenheid te maken. Zwart contrasteert prachtig met de huid, met kleur werken is zoveel ingewikkelder. Je kunt nog zo'n mooie paarse of roze stof hebben gevonden, maar het kan op iemands lichaam heel verkeerd uitpakken. Inmiddels heb ik ook aardig wat collecties met kleur gemaakt. We hebben nu bijvoorbeeld een platinumlijn met Swarovski-kristallen. Maar zwart is en blijft sterk."
[...]
 
Wat is het belangrijkste dat je je dochter wilt meegeven in het leven?
"Zelfvertrouwen. Dat is echt het allerbelangrijkste. Ik was vroeger niet zo zelfverzekerd. Ik werd gepest. Waarom? Omdat ik anders was, opviel. Toen ik wat ouder was, een jaar of vijftien, ging ik steeds vaker in zelfgemaakte creaties de kroeg in, gewoon om de confrontatie aan te gaan. De ene keer droeg ik een heel sexy jurkje, de andere keer een dramatisch gewaad uit een andere eeuw. Dit wekte eigenlijk meer verbazing op dan agressie. Wat ik hier vooral van heb geleerd, is dat je nooit angst voor de angst moet hebben.  Dát wil ik mijn dochter graag meegeven."


[...]

Mijn boodschap aan vrouwen...
"Neem eens de tijd om naar je lijf te kijken. Kijk nou eens goed. Zeventig procent van de vrouwen draagt een verkeerde bh. En draagt die bh dan ook nog eens op de verkeerde manier. De bandjes worden te strak getrokken, de achterkant zit te hoog, de cupmaat is niet goed. Met als gevolg dat, wanneer ze hun armen omhoog doen, alles verschuift. Zó zonde. Ondermode is de basis van je kleding. Je kunt een simpel truitje of eenvoudig jurkje nét wat extra geven met een mooie bh eronder. [...]

Wie is Marlies?
Marlies Dekkers groeit op in Oosterhout. Ze volgt de Academie voor Kunst en Vormgeving St. Joost in Breda, waar ze in 1991 cum laude afstudeert. Haar eindexamenwerk, een blotebillenjurk, geeft haar grote bekendheid. Met subsidie van de overheid zet ze in 1993 haar lingerielijn Undressed op, waarmee ze een kleine revolutie veroorzaakt. In plaats van romantisch kant en lint komt ze met stoere, sexy ontwerpen. Haar gebruik van bandjes, krachtige lijnen en uitsnijdingen is een succes. [...] Ze streeft ernaar het zelfvertrouwen van vrouwen te vieren en te accentueren. Haar motto is dan ook 'Dare to be'. Tachtig procent van haar werknemers is vrouw, Marlies Dekkers heeft een dochter, Zilver (11).

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Er is een fout opgetreden in dit gadget