zondag 13 juni 2010

Ken jij bookcrossing al?

In Edinburgh stond ik bij een lunch-tentje op de Royal Mile te wachten tot het toilet vrijkwam. De vrouw voor me moest duidelijk grote boodschappen doen. Mijn oog viel op een plankje met daarop een tiental boeken. Ze waren voorzien van een gele sticker waarop een cartoon van een rennend boek te zien was. De uitleg was ingelijst naast de boeken neergezet. Bookcrossing, daar ging de tekst over. En dat fenomeen wil ik met jullie delen.

Stel je leest een boek en je hebt niet de behoefte om deze voor lange tijd in je boekenkast op te slaan. Dan kun je ervoor kiezen om 'm te registreren op de website Bookcrossing.com. Je boek krijgt een unieke code, deze plak je ook op de rug. Vervolgens leen je dit boek uit, of laat je het achter in bijvoorbeeld de trein. Wordt jouw boek gevonden (of vind je zelf een boek)? Dan is het de bedoeling dat de vinder naar de website gaat en het id-nummer, dat op de sticker staat, invoert. De eigenaar (jij dus in dit geval!) krijgt een mail met daarin wat info over de vinder. Wat vond hij of zij van het boek, waar woont diegene, dat soort dingen. Uiteraard gaat het boek daarna weer verdeV. Op die manier reist jouw boek de hele wereld over, van eigenaar, naar eigenaar.
Ik vond het een leuk idee. Ik heb sowieso al iets met boeken (en met dvd's, sieraden, schoenen, tassen, kleding, cupcakes, dieren). Verder doet dit idee me sterk denken aan het oplaten van een ballon. Vroeger hoopte ik altijd al dat het kaartje van mijn ballon het verst zou komen. Ik zie het eerlijk gezegd minder zitten om zelf een boek van iemand anders te lezen. Ik ben nogal smetvrezerig ingesteld. Maar boeken de wereld insturen vind ik dan weer erg spannend.

Wat vind jij van bookcrossing?

1 opmerking:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Er is een fout opgetreden in dit gadget