zaterdag 7 augustus 2010

Recept: Edamame

Regelmatig eet ik bij Shabu Shabu (een all you can eat sushi-tent) en één keer in de zoveel tijd maak ik een uitstapje met vriendin D. naar Japan's restaurant The Red Sun in Blaricum. Voor mij geldt: er gaat niets boven sushi + bijgerechten. En zo'n bijgerechtje bestaat veelal uit edamame boontjes.
Dit zijn jong geoogste peulen van de sojabonenplant. Edamame is van oorsprong Japans. Een grappig feitje is dat deze bonen daar bijna niet als groente gegeten worden, maar meer als snack aan de bar. Ze zijn één van de oudste en gezondste snacks van de wereld. Wij trekken in de kroeg vaak de bittergarnituur te voorschijn!

Mooi meegenomen, en niet geheel onbelangrijk: ze zijn nog lekker ook! Even wennen, dat wel. Ik word dan ook vaak vreemd aangekeken door mensen die de boontjes niet kennen, wanneer ik mijn tweede bakje bestel.  


Nu blijkt dat je ze makkelijk zelf kunt maken, ik vertel je hoe je dat moet doen:
  • Laat de edamame niet ontdooien. 
  • Breng ruim water met zout (ongeveer 1/2 eetlepel per liter) aan de kook. 
  • Zet intussen koud water klaar (het liefst met ijsblokjes erin). 
  • Doe de bevroren edamame in het kokende water en breng dat opnieuw aan de kook. 
  • Kook de edamame 2 - 5 minuten tot de peulen heldergroen zijn. Het is belangrijk dat de boontjes die erin zitten gaar zijn, maar nog wel knapperig (gewoon af en toe eentje proberen). 
  • Doe de peultjes (als ze goed zijn) meteen in het koude water, om het kookproces te stoppen. 
  • Wacht tot ze koud zijn - roer af en toe, dan gaat het sneller - en laat de edamame daarna in een vergiet uitlekken 
  • Dep de peulen nog beter droog en bestrooi ze met zeezout.
Eet smakelijk! Ohja, niet de peultjes op eten he?! Alleen de boontjes die erin zitten. Dat zie ik nog best vaak fout gaan namelijk. ;-)

Edamame is, meestal alleen diepgevroren, in goede reformwinkels en Aziatische speciaalzaken te koop.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Er is een fout opgetreden in dit gadget