zondag 19 september 2010

Roofvogel Workshop

Ik vind het altijd lastig om een cadeau te verzinnen voor mannen en al helemààl voor mijn vader. Mijn moeder kwam vorig jaar september met een origineel idee: een roofvogel workshop. Mij leek dit ook erg gaaf en dus waren de twee cadeaubonnen al snel besteld. Gisteren, bijna een jaar later, was het eindelijk tijd om samen met mijn vader de valkenier uit te hangen bij de Valkerij Manege in Berkel en Roderijs.

Eerst kregen we een leerzame en uitgebreide uitleg van boerderij-eigenaar en valkenier Marijke. Ze wist geweldig enthousiast over de vogels te praten! Na een theetje en een koek mochten we langs de hokken lopen om alle bijzondere vogels te bewonderen. Daarna was het tijd om de fijne kneepjes van het vak te leren: het maken van een valkeniersknoop en het draaien van de loer. Conclusie: dat viel nog niet mee!

De rest van de workshop speelde zich af op een open veld; het mooie weer was dus helemaal welkom! De vogels werden door vier 'man' het veld opgedragen en een uitgebreide fotosessie volgde. Vrijwel alle deelnemers hadden een fototoestel meegenomen en iedereen kreeg ruim de tijd om de vogels op de hand te nemen en ze op de gevoelige plaat vast te leggen. Na een blikje fris was het toch echt tijd om zelf de stoute leren (hand)schoen aan te trekken. Hét middel om getrainde roofvogels naar je te toe te laten vliegen. Eerst een ietwat luie uil en toen een snellere vriend. Na deze les mochten we veilig plaatsnemen op de tribune. Marijke showde, samen met een valk, hoe professioneel loerdraaien er uit zou moeten zien (in tegenstelling tot wat wij die middag met de loer presteerden ;-) ). En toen kwam daar het pronkstuk van de dag aanvliegen, de zeearend. Indrukwekkend!

Leukste van de dag: het woenstijnvosje dat ook op de boerderij aanwezig was. Wat een cutie! De roofvogels waren leuk, maar deze veredelde chihuahua wist mijn hart pas echt te stelen. Verder werd ik blij van de troetelgeluidjes van twee ooievaars. Maar het enthousiasme en de kennis van de medewerkers maakten de dag pas echt geslaagd.

1 opmerking:

  1. Wat leuk! Nooit aan gedacht om zo'n workshop te doen, maar als uilenfan heb je me toch wel enthousiast gemaakt. Die vos klinkt ook heel schattig.

    Hele leuke blog trouwens;)

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Er is een fout opgetreden in dit gadget