vrijdag 17 september 2010

To Do tip: 'Nationale Open Dag Dienst Justitiële Inrichtingen'

Ik ben nieuwsgierig en ik moet daarnaast toegeven dat er in mij een ramptoerist schuilt. Ik ben zo iemand die een file veroorzaakt op de andere rijbaan, wanneer er aan de overkant een ongeluk is gebeurd. Ach, het zit in de familie; mijn broer heeft er zijn beroep van gemaakt en is politieagent. Al is er natuurlijk een verschil: hij weet zich nuttig te maken, daar waar ik alleen maar in de weg sta.

Maar dan nu even to the point. Er zijn duizenden Nederlanders minstens zo nieuwsgierig als ik. Hoe ik dit weet? Dat blijkt uit het feit dat er op zaterdag 6 november een Nationale Open Dag Dienst Justitiële Inrichtingen wordt gehouden (een mond vol!). Het komt erop neer dat zo'n 10.000 mensen op die dag één van de 48 deelnemende instellingen bezoeken. "De poort gaat open!" Jij krijgt de kans om een uniek kijkje te nemen in een Penitentiaire inrichting, een Justitiële jeugdinrichting of Forensisch psychiatrisch centrum.

Vorig jaar ben ik geweest en ook dit jaar zal ik van de partij zijn. Wel is in mijn ogen het 'aapjes kijken'-gevoel sterk aanwezig (vooral toen er vorige keer een vastgeplakt doek naar beneden viel en onze groep vrijwel oog in oog stonden met de gevangenen). Toch is deze dag zeer zeker de moeite waard: goed georganiseerd, interessante rondleidingen en een hapje + drankje. En ook ergens wel spannend natuurlijk, om een gevangenis van binnen te zien.

De inschrijving voor de Nationale Open Dag DJI 2010 is gestart op 14 september. Tot en met 15 oktober kun je jezelf (+ drie anderen) inschrijven voor een rondleiding via DePoortGaatOpen.nl. Ik zou zeggen: wees er snel bij, veel gevangenissen zijn namelijk al volgeboekt! Na de inschrijving ontvang je een uitnodiging thuis, mits je niets op je kerfstok hebt natuurlijk. ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Er is een fout opgetreden in dit gadget