dinsdag 14 december 2010

Help je mee de verkoop van 'fout dons' te stoppen?

Outdoor-merk Patagonia heeft een goed imago als het gaat om bescherming van het milieu en duurzaamheid. Dierenwelzijn valt daar duidelijk niet onder. Patagonia verkoopt namelijk dons dat uit levende dieren (voornamelijk ganzen) is getrokken. En helaas is Patagonia niet het enige merk dat 'fout dons' verkoopt. Het levend plukken van dieren is 'ten strengste' verboden in de EU. Althans daar lijkt het in eerste instantie op. De donsindustrie verschuilt zich achter het woord ‘ruipluk’; een term die wél wordt gedoogd. Het komt er dus feitelijk op neer dat deze vorm van dierenmishandeling in de doofpot wordt gestopt.

'Ruipluk' doet vermoeden dat de veertjes alleen worden opgeraapt tijdens de rui. Helaas blijkt dit alles behalve de realiteit te zijn... Het leed dat de dieren wordt aangedaan is enorm. Het plukken veroorzaakt wonden, die zelfs gehecht moeten worden. Ik hoef je natuurlijk niet te vertellen dat dit zonder verdoving gebeurt? Daarnaast hebben de dieren te kampen met stress en angst, waardoor ze tegen de muren opvliegen in een poging om zich te verstoppen. Na de pluk blijven velen van hen stervend achter met gebroken vleugels. Extra schokkend detail: de plukkers houden wedstrijden wie het snelst veren kan plukken!

Waarom ik dit vertel? Omdat je je steentje kunt bijdragen aan de strijd tegen het 'foute dons'. Je hoeft hiervoor alleen maar even de petitie te tekenen van Stichting Viervoeters. Deze kun je hier vinden »

Mijn tip: koop geen kussens of dekbedden met dons (bijvoorbeeld bij Ikea) en zorg dat voortaan snel voorbij de donsjassen wandelt.

Ps. Mocht je jezelf willen pijnigen, dan kan dat door het filmpje over verenplukken bekijken. Deze beelden waren te zien bij de uitzending van Vroege Vogels en zijn schokkend. Je bent dus gewaarschuwd.

1 opmerking:

  1. petitie getekend!
    ik zou me niet fijn voelen als ik onder zo'n dekbed zou liggen. Gelukkig lig ik onder een texels schapenwollen deken

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Er is een fout opgetreden in dit gadget