dinsdag 25 januari 2011

Verkoop, Inkoop en...

"Op welke afdeling heb jij nog niet gewerkt?" vroeg een manager van een andere afdeling spottend in een mailtje, net nadat er een digitale personeelsmededeling was verstuurd. Met zo'n bericht wordt iedereen op de hoogte gebracht van alle veranderingen die binnen het bedrijf gaande zijn. Wie gaat er weg, wie komt er weer voor diegene in de plaats. Afgelopen vrijdag werd er gecommuniceerd dat ik per 1 februari een nieuwe functie ga bekleden (klinkt dat niet chic?) binnen het bedrijf waar ik nu werk. En daarmee verklap ik ook gelijk het goede nieuws dat ik net voor Kerst te horen kreeg.
Ondanks dat de opmerking van collega B. grappig bedoeld was, zit er een kern van waarheid in.

Ik begon mijn carrière ;-) bij dit modeconcern in januari 2010 als tijdelijke medewerker op de afdeling Verkoop. Opmerkelijk aan dit verhaal is dat ik eerst een afwijzing voor deze functie in mijn mailbox had ontvangen. Omdat de persoon die wél was aangenomen haar werk niet goed deed, besloten ze mij toch maar te contacten. Na twee weken was voor haar het doek namelijk al gevallen. Normaal gesproken voelt het niet goed om tweede keus te zijn, maar ik besloot de baan te accepteren. Ik zou collega M. vervangen tijdens haar zwangerschapsverlof. Een heftige tijd voor mij: mijn eerste echte baan en een relatie die begin maart op de klippen liep, om vervolgens te moeten dealen met het feit dat ik begin mei waarschijnlijk weer werkloos thuis zou zitten (de baan was immers tijdelijk). Nouja, thuis. Een huis had ik ook niet meer. Gelukkig hoorde ik ongeveer een week voor mijn vertrek dat er een functie was vrijgekomen. Of het iets voor me was? Ik besloot na wat wikken en wegen voor de baan te gaan. Na mijn job bij Verkoop, werd ik in het diepe gegooid bij de afdeling Inkoop. Niet honderd procent mijn ding, verre van dat zelfs. Maar beter iets dan niets, had ik wijs besloten.
Als warm-welkom kreeg ik van mijn toekomstige afdeling, vlak nadat ik het goede nieuws had gehoord, een zak met fortune cookies.
En dan was daar die afdeling waar van begin af aan, letterlijk vanaf dag 2, mijn aandacht naar uit is gegaan. Bij internet en schrijven ligt nu eenmaal mijn hart en stiekem koesterde ik de wens om ooit deel uit te mogen maken van deze tak van het bedrijf. Via via hoorde ik dat daar een functie als tekstschrijver gecreëerd werd. Op 3 augustus deed ik iets wat ik voorheen nooit, maar dan ook nooit, had gedurfd: ik trok de stoute schoenen aan en stuurde de manager een mailtje. Of hij even tijd voor me had. En dat had hij. Na een aantal gesprekken werd de functie (tot mijn ongenoegen) officieel intern uitgezet. En later zelfs extern.   

Maar op 23 december kreeg ik dan eindelijk te horen, na wekenlange gesprekken, sollicitaties, opdrachten, slapenloze nachten en stressmomenten, dat de keuze op mij was gevallen. Ik mag mezelf vanaf 1 februari officieel copywriter noemen. En dan nog wel binnen het bedrijf, waar ik me als een vis in het water voel.

2 opmerkingen:

  1. Gefeliciteerd, Tara, veel succes in je nieuwe job. Erg leuke tekst trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. :D blijft mooi! Volgende week om deze tijd heb je je eerste dag er al op zitten! Leuk!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Er is een fout opgetreden in dit gadget