dinsdag 1 februari 2011

Sanoma breidt uit met vrouwenmode

Artikel uit het Financieele Dagblad van maandag 10 januari (lag nog op mijn "moet-ik-nog-over-schrijven-stapeltje").
Mediabedrijf Sanoma is in een winkelsite voor vrouwenmode gestapt. Het gaat om Fashionchick.nl, dat een selectie maakt uit het assortiment van postorderbedrijven als Wehkamp en Neckermann en tientallen andere winkels op internet.

Sanoma heeft een minderheidsbelang genomen in No Search, het bedrijf achter Fashionchick. Als de site goed blijft presteren, neemt Sanoma alle aandelen over, zegt directeur Sander ten Dam van Sanoma Digital. Financiële details zijn niet bekendgemaakt.

Met het belang in No Search speelt Sanoma in op de snelgroeiende verkoop van kleding via internet. Fashionchick heeft het bezoek hard zien toenemen. In december wàren er 450.000 unieke bezoekers op de site tegen 150.000 een jaar eerder, aldus Arno Mulder, een van de eigenaren van No Search.

Sanoma is met bladen al sterk vertegenwoordigd in het modesegment. Bekende titels zijn Marie Claire, Cosmopolitan en Grazia. Ook heeft het bedrijf de internetsite Styletoday opgezet. "Dit breiden we nu uit door onze bezoekers aan te bieden om via ons te gaan shoppen", aldus Ten Dam.

Sanoma zal zijn uitgaves inzetten om bezoek te genereren voor Fashionchick. Daarnaast zal het de advertentieverkoop op de site voor zijn rekening nemen. Sanoma hoopt ook de grote modemerken onder zijn advertentiepartners te kunnen verleiden om zaken te doen met zijn nieuwe partner op internet.

Fashionchick verdient zijn geld met commissies die het ontvangt als bezoekers een aankoop doen bij een van de partners. Het bedrijf No Search is sinds zijn oprichting in 2005 winstgevend, aldus mede-eigenaar Mulder. Fashionchick is in 2008 online gegaan.

No Search heeft nog twintig tot dertig andere verzamelsites. Deze richten zich vooral op nicheproducten, zoals snowboards. De winkelsite Kids.nl is mogelijk ook een interessant bezit voor Sanoma. Het bedrijf geeft veel kindertijdschriften uit. Sanoma richt zich echter in eerste instantie op de versterking van Fashionchick. Kids.nl verkeert nog in de opbouwfase.


Uitgeefvak
Steeds meer online
  • Sanoma is in Nederland bekend als uitgever van tijdschriften.
  • De inkomsten op internet stijgen hard, terwijl de omzet uit papieren opgaven onder druk staat.
  • Sanoma bezit onder meer de sites Nu.nl, Kieskeurig.nl en Styletoday.nl.
  • Daar komt nu een belang in de modesite Fashionchick.nl bij.

1 opmerking:

  1. Interessante achtergrond informatie. Kleding verkoop via internet: big business.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Er is een fout opgetreden in dit gadget