dinsdag 4 oktober 2011

Het is Dierendag!

Het is je vast niet ontgaan; vandaag is het Dierendag! Misschien heb je je huisdier extra verwend, of nam je deel aan de "Eet Geen Dierendag".  Mijn poezen Nina en Penny hebben er eigenlijk maar weinig van gemerkt. Zij hebben het gewoon goed, Dierendag of niet. Maar er zijn natuurlijk dieren die er niet zo rooskleurig bij zitten. Mijn lieve hond Bully, die inmiddels veertien jaar is, komt uit het asiel. En wat ben ik dankbaar voor het feit dat Nederland goede asiels heeft, anders had ik dit fantastische mannetje nooit in mijn leven gehad. Zonder Dierenbescherming geen asiels, geen dierenambulances en geen inspectiedienst.

Het klinkt misschien dromerig, maar ik wil graag actief een klein steentje bijdragen aan de samenleving. Werken doe ik voor mezelf en mijn huishoudentje, ik red er niet de wereld mee ofzo. En daar voel ik me soms wel schuldig over, alsof ik heel egoïstisch bezig ben.

Een aantal jaar terug heb ik ervoor gekozen om te gaan collecteren voor de Dierenbescherming. Net als mijn moeder overigens, die ook alweer jaren haar best doet. Inmiddels ben ik Wijkhoofd van de collecte. Klinkt interessanter dan het basic organiseren wat het eigenlijk gewoon inhoudt; collectebussen in elkaar zetten, mogelijke collectanten bellen, afspraken maken met de collectanten van dit jaar, de bussen wegbrengen en ook weer ophalen, collecte-id's uitschrijven en nog een dag geld tellen. Nee, ik denk zeker niet dat ik hiermee de wereld verander, maar als ik ook maar het wereldje van één dier mooier kan maken, dan is deze hele collecte voor mij al de moeite waard geweest.

Ik help maar een paar weken per jaar vrijwillig mee, maar er zijn mensen die zich dag in dag uit belangeloos inzetten voor dieren of mensen die hulp hard nodig hebben. En laatst bedacht ik me dat dit de mensen zijn, voor wie ik het meeste respect heb.

Psssst. Dieren met een hondenleven steunen? Dat kan hier »

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Er is een fout opgetreden in dit gadget