maandag 30 januari 2012

Ab Fab Food: Kaasfondue met tomaat en lente-ui

Vandaag had ik een off-day. Na een fantastisch lang weekend Malta, bleek thuis dat ik toch een beetje aan mezelf voorbij was gelopen. Daar kwam bij dat het gisteren precies een maand geleden was dat mijn neefje is overleden.

Toch besloot ik om er vanavond een gezellige avond met mijn ouders van te maken. Ik heb mijn kookboeken erbij gepakt en twee recepten uitgekozen: crostini met knoflook, tomaat en ansjovis én verse kaasfondue.
Klik op "Lees verder" om te lezen hoe je deze verse kaasfondue kunt bereiden.

Ingrediënten voor 4 personen (gehaald bij Albert Heijn):

  • 2 tomaten, ontveld
  • 300 ml droge witte wijn
  • 2 el maïzena (te vinden bij de bakproducten)
  • 600 gram belegen kaas, grof geraspt
  • 1 teen knoflook, geperst
  • 3 lente-uitjes (of bosuitjes), fijngehakt
  • Peper uit de molen
  • Om te dippen: verschillende (stok)broodjes, komkommer, tomaatjes, radijsjes, rode paprika, champignons... de keuze is reuze! Kijk gewoon wat je lekker vindt.
Benodigdheden:
Een vuurvaste kaasfonduepan, fonduevorken, rechaud met waxinelichtje.

Hoe maak je het?
Ontvel de twee tomaten door ze ingekruist 30 seconden onder te dompelen in kokend water. Trek de velletjes eraf, verwijder de zaadjes en snijd het vruchtvlees in kleine blokjes.

Roer in een kommetje twee eetlepels wijn door de maïzena. Breng in een fonduepan de rest van de wijn aan de kook. Voeg de geraspte kaas toe (dit is nogal een rotklus - koop verse geraspte boerenkaas bij Albert Heijn of laat het blok kaas raspen door de kaasboer!) en roer tot de kaas gesmolten is. Meng er het maïzenapapje door en roer tot de fondue dikker begint te worden. Meng er de knoflook, tomaten en lente-uitjes door. Breng op smaak met peper.

Zet de fonduepan op een rechaud met waxinelichtje op tafel en zet er de schaal of kommetjes dipingrediënten naast.

Eet smakelijk!

1 opmerking:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Er is een fout opgetreden in dit gadget