vrijdag 13 januari 2012

Ab Fab Food: Spaghetti alle vongole

Afgelopen woensdag had ik zin en tijd om een gerecht te gaan maken. En als ik zin én tijd heb om te koken, dan moet ik dat ook zeker doen, want die combi bij mij is zeldzaam. Ik besloot mijn favoriete pasta "Spaghetti alle vongole" in elkaar te flansen. Dit gerecht stond ooit op het menu bij een Italiaans restaurant in Zoetermeer, maar is om een onbegrijpelijke reden ervan afgehaald. Gelukkig is Spaghetti alle vongole ook prima zelf te maken. Lees maar mee:

Ingrediënten (gehaald bij Albert Heijn):
  • Kokkels (liggen bij de mosselen) - handje vol per persoon
  • 150 gram (verse) spaghetti per persoon
  • Olijfolie extra vierge
  • 2 tenen knoflook
  • Een ui
  • Rood pepertje
  • Glas droge witte wijn
  • 3 tomaten
  • Beetje peterselie
  • 1 citroen

Benodigdheden:
  • Hapjespan (pan met deksel)
Hoe maak je het?
Kook de spaghetti volgens de aanwijzingen op de verpakking.

Verhit de hapjespan op matig vuur en voeg een paar eetlepels olijfolie toe. Snijd ondertussen de knoflook, ui, het rode pepertje en de tomaten in blokjes. Doe de kokkels in de opgewarmde pan (zonder het vocht). Schud af en toe en voeg na een minuut de knoflook, ui en het pepertje toe. Schenk na 3 minuten het glas witte wijn erbij en leg de deksel op de pan. Breng op smaak met zout en peper. Vergeet hierbij niet dat de kokkels al ziltig zijn.

Voeg na 8 minuten de pasta bij de ingrediënten van de hapjespan. Meng door elkaar en schep op diepe borden. Verdeel wat fijngesneden peterselie over de spaghetti. Leg een kwart citroen op het bord. Zorg dat er een bakje verse parmezaanse kaas klaarstaat.

Eet smakelijk!

1 opmerking:

  1. Te lekker gerecht dit! Ik ken hem van een Italiaanse osteria in Groningen: Da Vinci. Mocht je daar ooit een keer een weekend vertoeven? Aanrader!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Er is een fout opgetreden in dit gadget